Ha az ember nem tudja eldönteni, hogy milyen gumiabroncs
mellett tegye le a voksát, négy dolgot tehet:
· Hasraütés szerűen dönt, és megadja a lehetőséget annak, hogy egy olyan abronccsal fog hazatérni, mely nem megfelelő számára.
· Kikéri egy tapasztalt szakember véleményét, aki nem csak a pontos abroncsméretet fogja tudni meghatározni, hanem márkát /márkákat is fog tudni ajánlani nekünk.
· Olvasgat a különböző fórumokon felhasználói véleményeket a kinézett abroncsokról.
· Megnézi, hogy az adott gumiabroncs milyen teljesítményt tudott nyújtani az ADAC teszteken.
Az ADAC, a német autóklub immáron fél évszázada teszteli a
különböző típusú, és méretű gumiabroncsokat annak érdekében, hogy az
autóvezetők számára segítséget tudjon nyújtani azzal kapcsolatban, hogy melyik
abroncsot lehet érdemes megvásárolnia, illetve melyek azok a modellek, melyeket
jobb inkább messzire elkerülni.
Az 50. évfordulója miatt az ADAC idén pontosan 50 darab gumiabroncsot tesztelt
le. Az eredmények azonban enyhén szólva sem túl fényesek, ugyanis nem csupán a
frissen kibővített környezetvédelmi tulajdonságok terén vannak komoly eltérések
a különböző abroncsmodellek között, hanem a biztonság terén is jócskán vannak
hiányosságok.
A teszten indult gumiabroncsok közül tehát elmondhatjuk,
hogy csak néhány tudta megugrani a lécet, a legtöbb gumi csupán egy közepes
eredményt tudott produkálni, de voltak olyanok is, amelyek egyértelműen rossz teljesítményt
nyújtottak nedves és száraz útviszonyok között egyaránt.
A gyakorisága miatt a gumiabroncsokat az idei évben 205/55 R16 abroncsmérettel
vizsgálták meg.
Mit mutatnak a 2023-as ADAC teszteredmények?
Az eredmények áttekintése után elmondhatjuk, hogy az 50
induló nyári gumi közül csupán 10 gumiabroncs szerepelt jól. Emellett még 21
nyári gumi megfelelőnek lett minősítve, 12 abroncs kapott elégséges értékelést,
ám összesen 7 gumiabroncs egyből megbukott a szigorú teszteken.
A győztesek között talán sokunk számára nem meglepő módon a Goodyear Efficient
Grip Performance 2, a Continental PremiumContact 6, illetve a Michelin Primacy
4+ is megmutatkozott, ám ezeknél a gumiknál fontos megjegyezni, hogy ezek azok
a prémium kategóriás termékek, ahol legalább 40 ezer forintos darabárat kell
megfizetnünk, ezeket pedig nem minden autóvezető engedheti meg magának.
Ha az olyan abroncsokat kéne kiemelnünk, amely remek ár-érték aránnyal hirdetik magukat, akkor elmondhatjuk, hogy remek teljesítményt ért el a Nokian Tyres Werproof, a Kumho Ecsta HS52, illetve a Falken ZIEX ZE310 ECORUM.
Fontos azonban kihangsúlyozni, hogy ezen a teszten szerepet
játszottak a környezetvédelmi szempontok is, ezeknek a gumiabroncsoknak pedig
az értékelése leginkább ezen csúszott el.
Nem újkeletű dolog az abroncsteszteknél az, ha a teszt során a környezetvédelmi
szempontok is figyelembe vannak véve. Továbbá az ADAC abroncstesztek azok
számára is fontos információkkal szolgálhatnak, akik ezeket a kritériumokat
korábban nem tartották túlságosan fontosnak.
Fontos szempont például a várható futásteljesítmény is, ugyanis minél tovább
bírja az abroncs, annál később kell majd helyette újat gyártani. Ezt a
szempontot figyelembe véve elmondhatjuk, hogy a németek tesztje alapján a
Michelin e Primacy bizonyulhat a legjobb választásnak, ez a modell ugyanis az
ígéretek szerint több mint 70 kilométeres élettartamot is ki tud bírni.
Melyek azok a 2023-as nyári gumik, amelyeket megérheti kipróbálni?
Az idei év a nyári abroncsok terén elég sok újdonságot hozott magával, legyen szó a prémium kategóriás, illetve a középkategóriás abroncsokról egyaránt. Az új abroncsok megvásárlásánál a legkorszerűbb fejlesztések, a jó teszteredmények, a hosszabb élettartam, illetve a környezet-barát szempontok kell, hogy szem elé kerüljenek akkor, ha új abroncs vásárlására kerül a sor.
A Kumho Ecsta HS52 egy olyan középkategóriás gumiabroncs,
mely kiváló ár-érték aránnyal került ki a forgalomba 2023-ban. Ez a nyári
abroncs mindent tud, amit egy nyári guminak tudnia kell, a gyártó ugyanis a
fejlesztése során mindent elkövetett annak érdekében, hogy a megnövekedett
komfortos fokozatot keresztezni tudja a sportos jegyekkel. Az előző generációs
abroncsmodellekhez képes pedig ez a gumi olyan területeken erősödött meg, mint
az élettartam, és az üzemanyag-hatékonyság.
A Kumho Ecsta HS52 a High-Performance kategóriát erősíti, az abroncs egyesíti a
megbízható tapadást, a kényelmet, a jó környezeti teljesítményt, illetve a
rövid féktávolságot. A Kumho Tire mérnökei ennek a megbízható, középkategóriás
abroncsnak még az anyagösszetételét is újra tervezte. Emellett a gumi rendkívül
alacsony gördülési ellenállással rendelkezik, illetve 30 százalékkal jobb
futásteljesítménnyel bír, mint az elődjei.
Az idei évben kipróbálhatjuk a középkategóriás abroncsgyártó
legújabb gumiját is, mely a Continental PremiumContat 7 néven fut. Az új
technológiákkal, és a tervezési módosításokkal ennek az abroncsnak elődjeihez
képest sokat javult a fékezhetősége, a kezelhetősége, illetve a menetkényelme
is. A gyártó ezt a korszerű abroncsot kifejezetten a belső égésű motoros,
elektromos és hibrid autókhoz tervezte.