A Téli gumi tesztek célja, hogy az
autóvezetők számára bemutassák, milyen teljesítményt tudnak nyújtani az adott
téli abroncsok különböző körülmények között, eltérő időjárási viszonyokon.
Egy téli gumiabroncs akkor számít jónak, ha még a nagyon csúszós (jeges,
latyakos) útfelületen is stabil, és biztonságos vezetést tud biztosítani az
autóvezető számára.
Ezek az abroncsok úgy lettek kifejlesztve, hogy azok ellen álljanak a nagyon
alacsony hőmérsékletnek is, anyagösszetételüknek köszönhetően a jó minőségű téli
gumik még nagyon hidegben is kellően rugalmasak tudnak maradni.
A téli gumi tesztek során száraz, nedves és havas útfelületen is megvizsgálják
az adott abroncsok tulajdonságait, hiszen abroncsválasztás során fontos
szempont kell, hogy legyen a gumi tapadása és a fékezhetősége is.
Hogyan zajlik a téli gumik tesztelése?
A legismertebb abroncstesztek esetében az embereket általában csak az eredmények szokták érdekelni, mintsem az, hogy milyen körülmények között, hogyan zajlik egy ilyen téli gumi teszt, pedig az eredmények mellett ez sem annyira elhanyagolható, hiszen, ha tisztában vagyunk azzal, hogy hogyan zajlik a tesztelés, tudni fogjuk, hogy az adott gumi milyen körülmények között hogyan tud teljesíteni.
Az ADAC minden évben két kategóriában teszteli le a téli gumikat, a
teszteredmények pedig természetesen nem csak egy tényező alapján születnek meg.
A tesztelők ugyanis több szempont alapján is megvizsgálják a gumikat, majd
ezután döntik el azt, hogy az adott kritériumok alapján melyik abroncs számít a
legjobbnak, illetve, hogy az induló téli gumik hány pontot érdemelnek meg.
A Téli gumi tesztek során fontos megvizsgálni az abroncsot csúszós, havas és
nedves útviszonyok között is, de nem elhanyagolható az sem, hogy száraz
felületen milyen teljesítményt tud produkálni.
Itt a 2022-es téli gumi teszt: Tényleg a prémium gumit éri meg a legjobban megvenni?
A megfelelő fékezhetőség és a tapadási
tulajdonság létfontosságú akkor, ha egy téli gumiról beszélünk, és éppen ezért
gumivásárlás előtt mindenki arra kíváncsi, hogy melyik márka abroncsát érheti
meg a legjobban megvásárolni.
Az idei év nagy téli gumi tesztje során az ADAC összesen 33 gumiabroncsot
vizsgált meg eltérő időjárási viszonyok között.
A teszteredmények általában kiváló támpontnak bizonyulhatnak abban az esetben,
ha abroncsvásárlás előtt nem vagyunk biztosak a döntésünkben, és kíváncsiak
vagyunk arra hogy az adott gumiabroncsok mégis mennyire jók, és megbízhatóak.
A 185 65 r15-s méretkategóriába a 2022-es ADAC teszten 16 modell indult, az
összesített eredmény pedig vegyesen alakult. A tesztelés során végül összesen 4
abroncs kapta meg a „jó” minősítést, ez pedig nem más, mint a
1. Continental WinterContact TS 870
2. Goodyear Ultragrip 9+
3. Semperit Speed-Grip 5
4. Michelin Alpin 6
Az ezek után sorakozó hét gumiabroncs még kielégítően teljesített az abroncs teszten, de ezeknek a gumiknak a használata során már mindenképpen figyelembe kell vennünk a vezetési stílusunkat is, ugyanis az ADAC szerint még itt a középmezőnyben is találhatunk olyan olcsó téli gumiabroncsot, mely remek teljesítményt tudott biztosítani a vizsgálat során.
A 2022-es ADAC téli gumi teszten száraz körülmények között három induló modell
„elégséges” osztályzatot kapott, ezek pedig a következők:
1. Dunlop Winter Response 2
2. Fulda Kristall Montero 3
3. Barum Polaris
A tesztelők ezeknél a gumiknál leginkább azt tudták kifogásolni, hogy felgyorsult állapotban, autópálya tempó mellett már nem tudtak tökéletesen futni. Azonban ez még nem azt jelenti, hogy ezek az abroncsok ne lennének jók, és használhatóak, éppen ezért fontos abroncsvásárlásor figyelembe venni a saját vezetési stílusunkat is.
Összeségében a tesztelők felhívták arra az autóvezetők figyelmét, hogy a gyenge teljesítményt nyújtó termékek vásárlását és használatát inkább kerüljék el. Ezek az abroncsok nem tudtak se jó féktávolságot produkálni, se erős tapadást nedves, és havas útfelületeken.
Így alakult a 2022-es ADAC téli gumi teszt 215 60 r16 méretben
A teszt
megvizsgálta még a 215 60 r16 téli gumikat is, melyeket az autóvezetők számos
alsó, és középkategóriás SUV-típusú járműre meg tudják vásárolni. Az
abroncsteszt alapján elmondható, hogy viszonylag pozitív következményeket
vonhatunk le, hiszen az induló 17 abroncsmodell közül csak egyetlen egy gumi
kapott „elégséges” értékelést, így ez az abroncs csak kompromisszumokkal
használható. 4 abroncs viszont „jó” és 12 modell „kielégítő” minősítést tudott
bezsebelni.
„Jó” eredményeket ért el a tesztelés során a Continental WinterContact TS 870, a
Dunlop Wintersport 5, a Goodyear Ultragrip Performance+, illetve a Michelin
Alpin 6 is.
De választhatunk azok az abroncsok közül is, melyeket a téli gumi teszt során a
tesztelők „kielégítő” -re értékelték, hiszen a szakemberek véleménye alapján
ezek az abroncsok sem mutattak súlyos hiányosságokat, legyen szó száraz, vagy
nedves körülményekről.
A havas úton való teljesítményét pedig csak 5 abroncsmodellnél nem tudták a tesztelők a maximálisra értékelni. Ebben a gumiméretben egyedül a Coopertires WM-SA2+ névre hallgató gumira mondták azt a tesztelő, hogy feltételesen ajánlott, hiányosságai a téli gumi teszteken pedig leginkább a kopásában, és száraz úton való féktávolságában mutatkozott meg.