Az első hó megérkeztével – mégha villámgyorsan el is olvadt – eljött az ideje annak, hogyha eddig nem, de rövid időn belül felkerüljenek autóinkra a téli abroncsok. Legkésőbb ilyenkor szembesül az ember a kérdéssel: „Jó lesz még erre a szezonra?”, vagy úgy egyáltalán „Meddig jó egy téli gumi?” Vélemények elhangoztak már szép számmal, ám vizsgálni senki sem vizsgálta hiteles méréseken alapuló tesztekkel. Eddig. Az itt olvasható teszt 2012 februárjában készült a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum instruktorainak ötletéből és lebonyolításával, a Hungaroring versenypálya egyes szakaszain, illetve a Tanpálya műgyantás területein.
„A Hungaroringen tartott tesztünk során a használt téli gumikat vizsgáltuk meg több, a balesetmentes közlekedés szempontjából életbevágóan fontos szempont alapján. Összesen 14 garnitúra abroncsot sikerült bevonni a vizsgálatokba. Ebből három új, 2011-es gyártás, 1000 km-en belüli futással, egy nyári kontrol gyanánt, a maradék tíz pedig különböző korú, kopottságú és márkájú gumi volt. Az újak között találunk egy prémium márkát és két másodvonalbeli gyártmányt, melyek ár/érték arányuknak köszönhetően gyakori és népszerű résztvevői a téli autózásnak kis hazánkban. Egyértelműen kiderült a számunkra, hogy használt abronccsal sokkal veszélyesebb a hideg időben, havas utakon való közlekedés, így aki csak teheti, mindenképpen újat vásároljon” – fogalmazott Kőrös András, a tanpálya vezetéstechnikai instruktora.A tesztek során három, egyforma Ford Focus gépjárműre kerültek fel a 195/65 R15 méretű abroncsok. A járműveket tapasztalt instruktor kollégáink vezették mérőpárokat alkotva. A navigátorok kezelték a műszert és a jegyzeteket. Még a mérési adatokat is leírták, biztos, ami biztos. Minden mérést minimálisan 8 ismétlésben végezték el, ezek átlaga képezte az összehasonlítások alapjait.
Először havon nyüstölték a gumikat a Hungaroring célegyenesében fékezéssel, gyorsulással és a 14-es kanyarban ívmenettel. Az első táblázatban látható mérési eredményeket a legjobb teljesítményt nyújtó új gumi munkájához viszonyítottuk %-ban kifejezve: ÚJ1 gumi legfelül 100 %, sor végén a nyárinak 60%-al (160%) több hely kellett a megálláshoz. A márkákat szándékosan nem nevesítették, mert a tesztnek nem az volt a célja, hogy egyeseket pellengérre állítsanak, másokat pedig piedesztálra emeljenek.
A műgyanta már más karakterű felületnek, és csúszósabbnak is bizonyult. Nincs egyenetlenség vagy süppedés, amibe némileg kapaszkodni lehetne. Tapadása a teljesen simára taposott hóval rokon. A százalékok látványosan el is szálltak, és ami még szembetűnő, hogy lényegesen nagyobb a szórás a szomszédok között a havas fékezéshez viszonyítva.
"Itt már a legjobb Használt1 gumi is közel 40 %-ot bukott, épp annyit, mint havon a legrosszabb Használt10. Az utóbb említett versenyző pedig itt elvérzett, még a Nyári is megverte. Igaz 300% felett már szinte mindegy. Azt gondolom, ezt a táblázatot nem kell tovább magyarázni” – árulta el a szakember.
A vizsgálatokból és a mérésekből az új és használt téli gumik közötti tudásbeli különbség egyértelműen kimutatható csúszós felületen. Ráadásul mindez a leglátványosabban éppen a fékezéseknél figyelhető meg. Tudva azt, hogy zömmel már a lökhárító többe kerül, mint 4 új téli gumi, erősen megfontolandó, hogy bárki az élete kockáztatása nélkül elmerészkedjen-e 4 mm alá, vagy 4-5 év fölé a régiekkel.„Ebben a tesztben az általános alapelveket kívántuk a középpontba állítani. Láttuk, hogy az alanyok közötti sorrend milyen rapszodikusan ingadozott, így megesett, hogy a prémium márkák is erősen lecsúsztak a listán a Használt kategóriában. Megfigyelhető, hogy a profilmélység csökkenése mellett az öregedés hatásaival is számolni kell. A legnagyobb csapda azokra leselkedik, akik használt téli gumi vásárlására adják a fejüket. Gyakran a tesztben szereplő abroncsoknál idősebb (9-12 év) és kopottabb (2 mm) gumikat is eladásra kínálnak. Persze minden az anyagi háttéren múlik, de jó, ha tudjuk, hogy mi is kerül a mérleg másik serpenyőjébe. Éppen ott járunk pórul majd ezekkel az abroncsokkal, ahol a leginkább számítanánk rá. Csúszós felületen” – összegzett Kőrös András.
„Ha valaki nem megfelelő állapotú abronccsal közlekedik, akkor a fékútja akár a kétszeresére is megnőhet. Éppen ezért a mostanihoz hasonló időjárási körülmények esetén a gumik állapota mellett ugyanolyan fontos a téli gumi használata, ami a következő hónapokban akár életet is menthet. Sokszor elhangzik, de nem lehet elégszer ismételni, hogy nem csak hóban, csapadékos időben fontos a téli gumi, hanem hét fok alatt akár száraz időben is. Sőt, sokszor bizony az is jelentősen rontja egy gumi állapotát, ha ugyan nem használjuk sokat, de éveket áll a garázsban” – közölte Michelisz Norbert, a Zengő Motorsport versenyzője, a Tanpálya hivatalos Arca.
A teszt megvalósításában a következők segédkeztek:
- Méréstechnika (XL Meter Pro)
- Inventure Kft
- Széchenyi István Egyetem Győr
- Racing System Kft
Autók:
- MKB Euroleasing – hajdani rendőrautók, de frissen szervizeltek voltak (új tárcsák és betétek, beállított futóművek)
- Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum
- Hungaroring Sport Zrt.
- Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum