Azt már 2005-ben bebizonyította egy amerikai kutatás, hogy a kék fény minden esetben képes megnövelni az éberséget úgy, hogy képes stimulálni a retinához tartozó idegsejteket, avagy a retinális ganglionokat. Ezek a sejtek az agyterületekhez kapcsolódva képesek stimulálni az éber állapotot, és amennyiben kék fénnyel stimuláljuk őket, abban az esetben megállíthatjuk az általuk kiválasztott melatonin hormon kiválasztását, ami az éjszaka csökkenő éberségi szintért is felelős. A svéd kutatók azonban most rábukkantak arra, hogy az amerikai bizonyítékokkal ellentétben az éjszakai vezetés egy lényegesen összetettebb feladat, ami sokkal jobban megterheli az agyat, amit a kávé sem tud ellensúlyozni, ellenben a kékfény már annál inkább. Hogy a kék fény hatékonyságát ellenőrizzék, a kutatók egy kísérleti autó utasterébe kék fényt kibocsájtó LED lámpákat szereltek fel a műszerfal közepére, a szem által jól látható, de nem zavaró pontban. A kísérlethez 48 egészséges, 25 és 50 év közötti férfi sofőrt kértek fel, akik hetente három alkalommal a kérdéses eszköz segítségével vezettek az autópályán 400 métert éjszakai körülmények között. Az önkéntesek minden vezetés alkalmával stimulálva voltak a kék fénnyel, és míg egyik csoportjuk elfogyaszthatott indulás előtt két csésze kávét, addig a fókuszcsoport nem kapott koffeint. Miután mindenki levezette a kötelező távolságot, a kutatók elemezték a csökkent éberségi szint mértékét előre felállított mérce alapján.
Az eredmények kiértékelése során a szakemberek úgy vélték, hogy azok,
akik csak a kék fénnyel voltak stimulálva, nem jelentős, ámde mérhető
mértékben sokkal éberebbek voltak az éjszakai vezetés során. Ezt nem
csak különféle gyakorlatokkal, hanem az autópályán tanúsított
viselkedésükből is leszűrték a kutatók. A kísérleteknek ugyanakkor
negatív vonzatuk is volt, hiszen bár a kék fény valóban segítette az
éberséget, nyolc sofőr is arra panaszkodott, hogy a folytonos fény
annyira zavarta őket, hogy nem is tudták levezetni a 400 kilométeres
szakaszt.