A téli gumi és a bűvös 7 fok
A téli gumi ellenzői évek óta nem tudnak semmilyen bizonyítékot felhozni a téli abroncsok ellen, ezzel szemben évről évre szaporodnak a téli gumi hasznosságát, a téli biztonságos közlekedésre tett rendkívül pozitív hatását taglaló cikkek, tesztek, videók. Vegyük elő mi is a téli gumi használatát támogató érveket, és nézzük részletesen, miért is biztonságosabb a téli gumiabroncs használata 7 Celsius fok alatt.
Minden gumiabroncs típusnak van egy hőmérsékleti tartománya, amin belül jól működik, megfelelő tapadást nyújt. Ma már kimondható, hogy a téli és nyári gumikat lényegében minden gyártó úgy tervezi meg, hogy a bűvös 7 fok alatt (téli gumi), illetve felett (nyári gumi) működjenek jól.
A négyévszakos abroncsokat azért hagyjuk ki a felsorolásból, mert azok nyáron a nyári abroncsoktól mutatnak gyengébb tapadási teljesítményt, télen pedig a téli gumiktól. Lelkiismeretes gyártók ezeket az abroncsokat csak olyan földrajzi helyekre ajánlják, ahol a tél kemény mínuszok nélkül telik el, és a nyár sem nevezhető nagyon melegnek.
Miért pont a 7 fok?
A téli és a nyári gumik közötti különbség lényege nem a mintázatban keresendő elsősorban, hanem a különböző gumikeverékekben. A gumigyártók már évtizedekkel ezelőtt megfigyelték, hogy jól tapadó gumikeveréket nyárra körülbelül a már ismert 7 Celsius fok feletti használatra lehet jól megtervezni, míg ezzel szemben biztonságos közlekedést biztosító tapadást gumikeveréket télre a 7 Celsius alatti tartományra lehet létrehozni. És ezt a gyártók azóta is próbálják maximálisan figyelemben tartani.
Mi történik a nyári gumival 7 fok alatt?
Egyszerűen a gumi anyagát adó gumikeverék elkezd megmerevedni, megdermedni, egyre nagyobb rugalmatlansága nagyfokú tapadásromlást idéz elő, ami fékút növekedéssel, oldalirányú kicsúszásokkal, és gyorsítási nehézségekkel jár. E három tényezőből az első kettő nagyon balesetveszélyes, az utóbbi leginkább kényelmetlen és idegesítő a közúti forgalomban.
Átlaghőmérsékletként értelmezzük ezt a 7 fokot vagy sem?
Ha egy adott autótulajdonos az átlaghőmérséklet 7 fok alá csökkenése esetén azonnal lecseréli nyári abroncsait télire, akkor azt mindenképpen jó és helyes hozzáállásként kell értelmeznünk. Mindazonáltal érdemes megemlíteni, hogy hazánkban a napi hőmérséklet ingadozás télen is elég magas, nem ritkán a 10 Celsius fokot is eléri, így egy példában megvilágítva, ha autónkkal rendszeresen reggeli fagypont közeli hőmérsékleteknél indulunk útnak, majd a nappali +12 Celsius fokban autónk a parkolóban áll, és ezt követően késő délután indulunk haza mondjuk +3 és +5 fok között, akkor nem az átlaghőmérséklet a fontos, hanem annak az időszaknak a hőmérséklete, amikor az autót tulajdonképpen használjuk.