A Dunlop már több mint 125 éve meghatározó szereplője az abroncspiacnak. A cég Észak-Írországból származik, és prémium minőségű abroncsokat kínál személyautóra, motorkerékpárra, robogóra, teherautókra, buszokra és munkagépekre is. A motorsport kiemelkedő szereplőjének számít, a nagy és az ultra nagy teljesítményű abroncsok egyik vezető gyártójaként. Sikereit természetesen az egyedi technológiáknak és innovációknak köszönheti, illetve annak, hogy versenysportban szerzett tapasztalatait a közúti forgalomra szánt abroncsok esetében is kamatoztatja.
Természetesen a Dunlop magas minőséget nemcsak az autótulajdonosok ismerik el, hanem az autógyártók is, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy a világ vezető autógyártói, mint az Alfa Romeo, az AMG, az Audi, a Bentley, a BMW, a Jaguar, a Lexus, a Mercedes-Benz vagy a Porsche, a Dunlop abroncsokat használja első szerelésként. De honnan is indult a Dunlop, és hol tart most? A következőkben betekintünk egy kicsit a Dunlop történelmébe, utána járunk a legújabb technológiáknak és innovációknak, de a népszerű mintázatokról is ejtünk pár szót.
Amit a márka történetérő tudni érdemes
Bár a cég székhelye ma már az az Egyesült Királyságban, Birminham városában található, eredetileg az észak-írországi Belfastból indult el. Minden 1888-ban kezdődött, amikor John Boyn Dunlop a skót származású, Észak-Írországban élő feltaláló kitalálta az első tömlős gumiabroncsot. A találmánya először kerékpárversenyeken szerepelt meglehetősen nagy sikerrel, és viszonylag hamar elkezdték motorkerékpárok esetében is használni ezt a technológiai megoldást. Az első Dunlop gyár 1890-ben nyílt meg Dublinban, 1893-ban pedig már a németországi Hanauban is nyitottak egyet. Két évvel később már automobilokon is használták a pneumatikus abroncsok, a cég pedig Franciaországba és Kanadába is szállítani kezdett.
1898-ra a kereslet annyira megnövekedett, hogy a cég kinőtte az addigi központját Dublinban, ezért előbb Coventry-be, majd 1902-ben Birminghambe költözött. 1910-ben már Malajziában is jelen volt a cég, és egy 50 000 holdas gumiültetvényt létesített, hogy megoldja a nyersanyagellátást. Három évvel később már Japánban nyitottak gyártóüzemet. A második világháború alatt kibővítették a termékpalettát, és nemcsak motor, kerékpár és autóabroncsokat gyártottak, hanem golf és teniszlabdákat, padlókat és fékeket is. 1922-ben a cég olyan abroncsot dobott piacra, melyek acélszállal voltak megerősítve, így hosszabb élettartamot értek el, és nagyobb, akár 160 km/h sebesség mellett is használhatóak voltak. Természetesen ezek az abroncsok ebben az időben még csak a motorsportban voltak keresettek.
Az évek során természetesen a Dunlop folyamatosan nagy figyelmet fordított a tesztelésre, és persze a motor és autótulajdonosok igényeinek feltárására.
Dunlop innovációk és technológiák
A Dunlop abroncsok nem véletlen örvendenek akkora népszerűségnek az autós és motortulajdonosok körében. A cég számos technológiát és innovatív megoldást fejlesztett ki, hogy valóban a legtöbbet nyújtassák a vásárlóiknak. De milyen technológiákat használnak jelenleg?
· Noise Shield zajvédelmi megoldás: ennek segítségével akár 50 %-kal is csökkenhet az utastérbe szűrődő zaj, így pedig lényegesen komfortosabb lesz az utazási élmény.
· Soklamellás rendszer: ez a megoldás a téli Dunlop abroncsokra jellemző. Segítségével az abroncs jobban tud alkalmazkodni a legváltozatosabb téli időjárási körülményekhez is.
· Speciális peremhuzalkarika-ágyas rendszer: ezt a megoldást az abroncs és a keréktárcsa közötti kapcsolat javítására fejlesztették ki, ennek segítségével javul az irányíthatóság, a stabilitás és a vezetési pontosság.
· Maximum Flange Shield (MFS): ez egy keréktárcsaperem-védő rendszer, mely védelmet biztosít a könnyűfém tárcsáknak, egy ütközőzóna segítségével.
· Hybrid Overlay Technology: ennek a technológiának a segítségével csökkenthető a kerületi deformitás, amely nagy sebességnél jellemző, így a kopás egyenletesebb lés lassabb lesz.
· Silica-Plus keverék: ez a keverék segít abban, hogy jobb tapadást, és lassabb kopást érjen el az abroncs, emellett kivételes gyorsulási és fékezési tulajdonságokkal is bírjon. Az ötletet egyébként a motorsportból vették át, és alkalmazzák autógumik esetében is.
A fenti technológiák segítségével a Dunlop abroncsai biztonságos és komfortos vezetési élményt tesznek lehetővé, legyen szó személyautóról, SUV-ról vagy kisteher járműről.
Milyen sikereket ért el a márka a versenysportban?
Bár a Dunlop a közúti abroncs gyártás élvonalába tartozik, természetesen hasonlóan sikeres a versenygumik gyártásában is. Az autó és motorsportban több évtizedre visszamenően könyvelhet el sikereket. Az első Grand Prix győzelmet 1923-ban szerezhette meg a Dunlop az amerikai születésű ír Henry Seagravenek köszönhetően. A Le Mans-i 24 órás autóversenyen 34. alkalommal sikerült az első helyen végeznie. A kerékpár és motorversenyeken már az 1900-es évek eleje óta jelen van a Dunlop, és számos sikert könyvelhetett már el.