A svájci TCS is elvégezte saját téligumi tesztjét, melyben a prémium abroncsok messze lekörözték olcsóbb társaikat. Megmutatjuk, melyek végeztek az élvonalban!
Azok az autósok, akik
téligumi vásárlásával szeretnének biztosra menni, idén igazán el vannak
kényeztetve. Az ADAC, az Autobild és az ÖAMTX mellett ugyanis a svájci TCS is
elvégezte saját felmérését, melynek során 16 féle 195/65 R15 91T méretű gumiabroncsot
és 18 féle 225/50 R17 98V méretű gumiabroncsot vizsgáltak.
A tesztek a termékek erősségeit
és gyengeségeit 17 gyakorlati tesztkritérium alapján határozták meg. Az
eredmény persze itt sem lettek meglepő. A prémium gyártók termékei messze
lekörözik az olcsó gumikat, melyek közül kettő sajnos teljesen elbukta a
tesztet.
Hogyan
zajlott a TCS tesztje?
A svájci TCS tesztje
metódusaiban nem igazán különbözött a korábban már bemutatott
téligumi-tesztektől. A szakemberek a felmérés során összesen 34 gumiabroncsot
vetettek alá a vizsgálatnak, melyek közül 16 a
195/65 R15 91T
méretkategóriába, 18 pedig a
225/50 R17 98V kategóriába tartozott.
Ezeket különböző körülmények közt, száraz, nedves, hóval borított és jeges
útfelületeken egyaránt tesztelték. A gumiknak ezen felül a zaj, az
üzemanyag-fogyasztás és a kopás tekintetében is bizonyítaniuk kellett.
A termékek közül összesen 31
guminak sikerült „kiemelten ajánlott” vagy „ajánlott” értékelést elérnie, 1
gumiabroncs csak „korlátozottan ajánlott” minősítést kapott, míg 2 olyan termék
is akadt, melyeknek nem sikerült megfelelniük az elvárásoknak, és a szakértők
szerint használatuk biztonsági kockázatot jelent a sofőrök számára.
Nem
meglepő eredmények a 195/65 R15 91T kategóriában
A 195/65 R15 91T továbbra is
a legkeresettebb méret az alsó középkategóriába tartozó járművek esetében. Az
ilyen méretű gumiabroncsok többek közt olyan, közkedvelt járművekhez
alkalmasak, mint a
VolksWaven Golf, a
Renault
Megane,
a
Honda
Civic,
a
Citroen
C3 és C4, valamint a
Toyota Corolla.
A kategórián belül tesztelt
16 abroncs közül itt 4-nek sikerült „kiemelten ajánlott”, 11-nek pedig „ajánlott”
minősítést szereznie, egy gumiabroncs pedig „feltételesen ajánlott” jelzőt
kapott.
kép forrása:
reifen.tcs.ch
Utóbbi a
Kumho
Wintercraft WP51 abroncs, mely a nedves útviszonyok mellett mutatott gyenge teljesítménye
és a kopásállóság terén mutatott hiányosságok miatt kapott erős
pontlevonásokat.
A mezőny négy legjobbjai nem
meglepően ebben az esetben is a prémium gyártók téli gumiabroncsai lettek. A
Dunlop
Winter Response 2 vezeti a sort, melyet a
Goodyear UltraGrip 9+, a Michelin
Alpin 6, illetve a
Vredestein Wintrac szorosan követnek. Ezek
mindegyikének sikerült kiegyensúlyozott eredményt produkálniuk, így a bírák a „kiemelten
ajánlott” kategóriába sorolták őket.
Mindössze
3 gumi emelkedik ki a 225/50 R17 98V mezőnyben
A
225/50
R17 98V méretű gumiabroncsok leginkább az olyan középkategóriás autók számára
alkalmasak, mint az
Audi A4 és A5, a
BMW
3-as és 4-es sorozat tagjai, a
Mercedes B-osztály, a
Peugeot
3008 és 5008 vagy a
Skoda Octavia. Ebben a kategóriában a „kiemelten
ajánlott” minősítést mindössze 3 gumiabroncsnak sikerült elnyernie, míg 13 darab
végzett az „ajánlott” besorolásban. Sajnos azonban 2 olyan termék is akadt,
melyet a szakértők a sofőrök számára egyáltalán nem ajánlanak.
kép forrása:
reifen.tcs.ch
Ez két alacsony
költségvetésű abroncs, a
Goodride Z-507 ZUPER SNOW és a
Linglong
Green-Max Winter UHP. A Goodride gumiabroncs a hét fő tesztkritérium
közül négyben a legrosszabb minősítéssel végzett, a vizes és hóval borított
utakon elért teljesítménye miatt pedig a szakemberek kifejezetten azt
javasolják a sofőröknek, hogy ha lehet, kerüljék ezt a terméket.
De a
Linglong
Green-Max Winter UHP-t sem tartják jó választásnak, hiszen annak fékútja
11 méterrel hosszabb nedves úton, 80 km/h-ról 0 km/h-ra, mint a kategóriában a
legjobbnak számító Bridgestone gumiabroncsé. Ez azt jelenti, hogy a Linglong
gumiabroncsokkal ellátott jármű sebessége még mindig 40 km/h azokban a
szituációkban, amikor a Bridgestone gumiabroncsokkal ellátott jármű már
megállt.
Ez pedig egy
gyalogátkelőknél, vagy egy hirtelen közlekedési akadály esetén döntő fontosságú
lehet, és akár emberéletek is múlhatnak rajta.
A rossz tapadás és az
oldalirányú vezetés miatt a tesztautó ráadásul csak lassan és pontatlanul volt
kormányozható ezzel a gumival. Másrészt a Linglong gumiabroncs aquaplaning
terén is katasztrofális teszteredményeket produkált, így a szakértők egyáltalán
nem ajánlják a használatát.
A mezőny legjobbjai azonban
ebben az esetben is kiemelkedően jól produkáltak a tesztpályán. A győztes a
Dunlop
Winter Sport 5 abroncsa lett, melyet
Michelin Alpin 6 követ, a dobogó harmadik
helyét pedig a
Goodyear UltraGrip Performance + terméknek
sikerült elnyernie. Jól látható tehát, hogy a
195/65 R15 91T
méretkategóriához hasonlóan ebben az esetben is a prémium gyártók abroncsai
teljesítettek jól.
A szakemberek azt javasolják,
ne a gumikon akarjunk spórolni
A TCS szakértői éppen ezért
azt javasolják, hogy ha téli gumiszett vásárlására kerül a sor, érdemes némileg
mélyebbre nyúlni a pénztárcánkba. A téli útviszonyok ugyanis váratlan
helyzeteket idézetnek elő. A rövidtávú spórolás így sok esetben komoly
problémákhoz vezethet, és előfordulhat, hogy egy esetleges baleset miatt sokkal
többet kell a javításokra ráfizetnünk, mintha egy igazán jó gumigarnitúrát
vásároltunk volna. A balesetekből adódó sérülésekről már nem is beszélve.
Tekintse meg téligumi választékunkat
ITT!
A tesztgyőztes
Dunlop Winter Response 2 ITT találja!
A
Dunlop Winter Sport 5 abroncsokat
ITT tekintheti meg!
A
Goodyear Ultra Grip 9+ abroncsokat
ITT nézheti meg!
A
Goodyear Ultragrip Performance abroncsokat pedig
ITT találja!
A
Michelin Alpin 6 téli abroncsokat
ITT tekintheti meg!
A
Continental WinterContact TS870 választékot
ITT érheti el!
A
Bridgestone Blizzak LM005 téligumi választékot
ITT találja!
A
Vredestein Wintrac téligumikat
ITT találja!