Idén is tesztelte a téli gumikat az ADAC: megérkeztek az eredmények
A tökéletes téli gumi kiválasztása nem egyszerű feladat. Rengeteg különböző márka áll rendelkezésre, ráadásul eltérő árkategóriák közül is válogathatunk. Éppen ezért a lehetőségek útvesztőjében még a rutinos sofőrök is könnyen elvesznek.
Szerencsére azonban a Német Autóklub (ADAC) minden évben speciális kritériumok szerint teszteli azt, hogy hogyan is teljesítenek a téli gumik a nedves, havas és jeges utakon. Idén sem történt ez másképp, hiszen a szakértők két méretkategóriában, a kis autókhoz való 185/65 R15 T méretben , illetve a kompakt (SUV) osztályhoz való 215/60 R16 H méretben is megmérettették a legnépszerűbb gumiabroncsokat.
Most megmutatjuk azt, melyek lettek a legmegbízhatóbb és legkiegyensúlyozottabb téli gumik, és azt is, hogy melyek azok az abroncsok, amelyeket a biztonságos téli vezetés érdekében jobb, ha minden sofőr messzire elkerül.
185/65 R15 T: vegyes eredmények a kisautók kategóriájában
A 185/65 R15 T méret leginkább az olyan kisautók tulajdonosai közt népszerű, mint az Audi A1 vagy az Opel Corsa. Az ADAC szakemberei a 2022-es téli gumiabroncs-teszten 16 darab ebbe a kategóriába tartozó modellt vizsgáltak egy VW Polo tesztjárművön. Ezek közül összesen négy gumiabroncsnak sikerül megszereznie a „jó” minősítést. Ezek a Continental WinterContact TS 870, a Goodyear Ultragrip 9+, a Semperit Speed-Grip 5 és a Michelin Alpin 6. Ezeknek az abroncsoknak minden fő kritérium terén sikerült nagyon jó eredményt produkálniuk, ennek köszönhetően pedig igazán kiegyensúlyozottnak tekinthetjük őket.
Természetesen az esetükben is érdemes lehet ránézni a részletekre, hiszen mind a négy gumi eltérő területen teljesít kiemelkedően. A Goodyear például a legjobb teljesítményt a nedves utakon produkálta, míg a Semperit a havas teszten ért el kiemelkedő eredményt. A Michelin a kopás tekintetében teljesített a legjobban, a Continental WinterContact TS 870 pedig egyértelmen felülmúlta elődje, a TS 860 száraz úton mutatott gyengeségeit.
A középmezőnybe tartozó hét téli gumi továbbra is kielégítően teljesít, azonban bizonyos területeken apró hiányosságokat mutatnak. Ez azt jelenti, hogy az egyéni vezetési stílustól függően érdemes közülük választani a sofőröknek.
A BFGoodrich G-Force Winter 2 például száraz és nedves utakon mutat gyengeségeket, azonban hóban kiemelkedően jól teljesít. A Vredestein Wintrac és a Nexen Winguard Snow G3 gumik ezzel szemben havas útfelületen teljesítettek kevésbé jól. Az Avon WT7 Snow nedves utakon teljesít jobban, és a száraz, valamint havas felületeken kevésbé előnyös, ahogyan a kopási tulajdonságok terén is hagy némi kívánnivalót maga után. A Bridgestone Blizzak LM005, a Firestone Winterhawk 4 és a Maxxis Premitra Snow WP6 pedig leginkább azok számára jelentenek jó döntést, akik keveset vezetnek és nem gyötrik túlságosan az abroncsaikat.
A kategórián belül három gumiabroncs csak „elégséges” minősítésben részesült. Ezek a
Dunlop Winter Response 2, a
Fulda Kristall Montero 3 és a
Barum Polaris gumik. Az eredmény fő oka, hogy az abroncsok száraz felületen meglehetősen gyenge teljesítményt mutattak, hiányosságaik pedig a kevésbé tapasztalt sofőrök számára megnehezítik az autó irányítását.
Ami a legszomorúbb, hogy két abroncs teljesen elhasalt a teszten. Ezek a Snowdragon HP és a Wanli SW611 gumik, amelyek a szakértők szerint súlyos hiányosságokat mutatnak nedves útfelületen. A fékezési teszten például mindkét gumi súlyosan alulteljesített, ami azt jelenti, hogy nedves utakon történő használatuk egyáltalán nem biztonságos, így az ADAC szakemberei minden sofőr óva intenek a használatuktól, még annak ellenére is, hogy az áruk rendkívül kedvező.
185/65 R15 T: szoros mezőny, 17 indulóval
A 215/60 R16 H méretkategória számos alsó középosztálybeli SUV-ra jól illeszkedik, kezdve az Audi Q3-tól egészen a VW T-Roc-ig. Az ADAC szakemberei idén egy Škoda Karoq-ot alkalmaztak tesztjárműként, melyen 17 különböző minőségű és árkategóriába tartozó gumiabroncsot vizsgáltak. Jó hír, hogy ebben a kategóriában a versenyzők közül egy sem hasalt el a teszte. Egyetlen olyan gumi akadt azonban, amelynek csak a teljesítménye csak az „elégséges” besorolásra volt elég.
A legjobbnak ebben az évben a Continental WinterContact TS 870, a Dunlop Wintersport 5, a Goodyear UltraGrip Performance+ és a Michelin Alpin 6 gumiabroncsok bizonyultak. Ezek a gumik a szakértői vélemény szerint rendkívül kiegyensúlyozott eredményt produkáltak. Jól kormányozhatóak és a változó útviszonyok mellett is tökéletesen teljesítenek.
Természetesen itt is érdemes kissé belepillantani a részletekbe, hiszen a legjobbak közt is tapasztalhatunk leheletnyi különbségeket. A Continental és a Dunlop modellek például a nedves, havas és jeges utakon mutatják ki igazán a foguk fehérjét, szárazon azonban egy ici-picit gyengébb teljesítményt mutatnak. A Goodyear havas utakon, a Michelin pedig száraz és jeges felületen a legjobb. Utóbbi azonban a többi versenyzőnél valamivel magasabb kopásértékkel rendelkezik.
A középmezőny gumijait az ADAC szakemberei szintén nyugodt szívvel ajánlják a sofőröknek, azonban a választás előtt itt már minden esetben érdemes megvizsgálni a különbségeket és a vezetési preferenciáinknak, valamint az általános útviszonyoknak megfelelő modellt választani.
A Yokohama BluEarth*Winter V906 szárazon remek döntés lehet, nedves és havas úton azonban teljesítménye minimális kívánni valót hagy maga után. Ezzel szemben a Bridgestone Blizzak LM005 havon, a Kleber Krisalp HP3 pedig száraz és nedves utakon nem a legjobb választás. A GT Radial Winterpro 2 szárazon, vizes és havas utakon sem az igazi, a Sava Eskimo HP2 pedig a vizes útfelületekkel birkózik meg nehezebben.
A Vredestein Wintrac és a Falken Eurowinter esetében a száraz tapadást, az Esa+Tecar Supergrip Pronál pedig a nedves tapadást kellene javítania a gyártónak. A Toyo Observe S944 nedves úton és havon csak kielégítő eredményt produkál, míg a Nokian Tyres WR Snowproof, az Uniroyal WinterExpert és a Matador MP93 Nordicca száraz és nedves felületeken gyengébbek az éves átlagnál.
Jó hír azonban, hogy kategórián belül egyetlen olyan gumi akadt, aminek csak az "elégséges" minősítést sikerült elnyernie. Ez nem más, mint a Cooper WM-SA2+, ami sajnos száraz utakon nagy hiányosságokat mutat, sőt nedves és havas körülmények között sem nevezhető kiemelkedőnek. Üzemanyag-fogyasztás szempontjából azonban nem lehet rá különösebb panasz. Ez persze nem meglepő, tekintve azt, hogy idén ebben a kritériumban szinte minden tesztjelölt jó értékelést ért el.