Az elmúlt héten az ősz megmutatta magát, így a szokásos időben, október közepén elindult az érdeklődés az abroncspiacon, érkeznek az időpontfoglalások az átszerelésekre. Mint mindig, most sem könnyű a kínálatból a számunkra megfelelő abroncsot kiválasztani, ezért néhány információ segíthet a választásban. Összefoglalónk a 2020-as téli ADAC teszt eredményeit részletezi.
Néhány szóban a tesztről
Az ADAC szakemberei minden évben más-más méretet választanak a teszthez. Idén a téli gumik mezőnyében két méretet teszteltek, az egyik a 205/55 R16-os, amely egy sor kompakt- és középkategóriás autó mérete, a másik pedig a 235/55 R17-es, ez már a SUV kategórián is előfordul. Előbbiekből tizenöt, utóbbiakból tizenhárom márka egy-egy mintázatát vetették alá a próbáknak. A kiválasztásba a gyártók nem szólhatnak bele, a tesztelők népszerű, a piacon keresett típusokat vizsgálnak. A teszt előtt minden abroncsot bekoptatnak mintegy háromszáz kilométeren. Erre azért van szükség, mert az új gumik felületén még visszamaradhat a gyártás során használt formaleválasztó anyag, így azok még nem nyújtják a legnagyobb tapadást. Ezt mindenkinek érdemes szem előtt tartani, amikor friss abroncsokat szereltet fel: autózni kell néhány száz kilométert óvatosan, hogy bekoptassuk a gumikat. A gumikat összetett szempontrendszer szerint vizsgálják, különféle útviszonyok mellett. Az abroncsokat száraz-, nedves-, havas- és jeges úton is górcső alá veszik. A tapadás mellett egyéb tulajdonságokat is vizsgálnak (kopás, üzemanyag-fogyasztás, zajszint).
Az eredmények összesítésénél súlyozás is történik:
- tapadás száraz aszfalton: 15%
- tapadás nedves aszfalton: 30%
- tapadás havon: 20%
- tapadás jégen: 10%
- kopás: 10%
- zaj: 5%
- fogyasztás: 10%
205/55 R16
Ebben a méretben a száraz aszfalton –meglepetésre- a legjobban a Maxxis Premitra Snow WP6 teljesített, megelőzve a dobogón a jól ismert Bridgestone Blizzak 005-öt és a – szintén megelepetésre – kiválóan teljesítő Tristar Snowpower HP-t. A nedves úton való szereplés – lévén, hogy a téli időszakban ez a leggyakrabban előforduló körülmény – kiemelt súlyozást kapott a vizsgálat során, ez tehát meghatározó volt a jó összetett eredmény eléréséhez. Ebben a fordulóban a Bridgestone bizonyult a legjobbnak, de kiemelkedett a Continental WinterContact TS 860-as mintázata is. Havas körülmények között a Good Year és a Pirelli voltak a legjobbak, míg a legkisebb különbségek a jeges úton mutatkoztak, ennél a tesztnél a Toyo szerepelt a legsikeresebben a Pirelli, Continental, Michelin trió előtt. A kopásteszt során az abroncsokat padon és utcai használattal is folyamatosan koptatják és kb. 15 000 km-ert használják, így a kopáskép alapján egy várható élettartama becslés is történik, amely szintén fontos besorolási ismérv.
Fentiek tükrében az összesített versenyben az alábbi eredmény született:
- Bridgestone Blizzak LM005
- Michelin Alpin 6
- Dunlop Winter Sport 5
235/55 R 17
Az idei teszt másik mérete főként SUV-okon és kisbuszokon használatos, de nagyobb személyautókon is előfordul. A száraz aszfaltos tesztet a Michelin nyerte a Pilot Alpin 5-tel, de nem sokkal maradt el a Dunlop és a Vredestein sem. Nedves úton magabiztosan a Michelin Pilot Alpin 5-tel és a Continental WinterContact TS 850-el lehetett haladni. A havas és jeges körülmény hozott némi meglepetést, hiszen a Michelin mellett a közepes kategóriájú Kleber Krisalp HP3 és a teljesen ismeretlen ESA+ TECAR Supergrip Pro nyújtották a legjobb teljesítményt.
A tesztgyőzelemhez ebben az évben is kiegyensúlyozott teljesítményre volt szükség, a méret képzeletbeli dobogóján végül a Michelin Pilot Alpin 5, a Good Year Ultragrip Perform+ és –meglepetésre – az ESA + TECAR SuperGrip Pro mintázata végzett.
A végeredmény ebben a méretben:
- Michelin Pilot Alpin 5
- ESA + TECAR SuperGrip Pro
- Good Year Ultragrip Perform+
Az eredmények mindkét méretben megerősítették, hogy még mindig a prémium gyártók és termékeik a verseny favoritjai, de a végeredmény a tesztek során mutatja, hogy az alacsonyabb kategóriájú abroncsok is jól teljesítenek egy-egy vizsgált környezetben.
Érdemes minél előbb felkeresni a szerelő műhelyeket, az őszi átszerelési szezon ugyanis rövidebb, koncentráltabb. Ha nem cselekszünk időben, kellemetlen helyzetbe kerülhetünk egy-egy váratlan csapadék érkezésekor. Értékelés, elemzés mellett azonban ne felejtsük, hogy nem lehet egyértelműen kijelenteni egy márkáról sem, hogy minden szempontból kiválóan teljesít majd a mi autónkon is. A téli időszakban kiemelten figyeljünk az útviszonyoknak megfelelő vezetési stílus és sebességtartomány kiválasztására!
A teszt eredmények reményeink szerint segítenek a választásban, weboldalunkon pedig mindenki megtalálja a számára megfelelő terméket. Várjuk Önt is Szeretettel!
Taylor Kft https://autotire.huItt az ADAC 2016-os nyári gumi tesztje!
A német és az osztrák autóklubok idén is elvégezték nyárigumi tesztjeiket, melyek során 32 abroncs jellemzőit és teljesítményét hasonlították össze különféle körülmények között. A teszt egyik nagy meglepetése, hogy a Pirelli Cinturato P1 Verde abroncsát az ADAC és az ÖAMTC szakemberei tulajdonképpen nem tudták értékelni, ugyanis az eltérő gyárakból származó szettek esetében olyan nagy eltéréseket tapasztaltak a mérések során. Bár biztonsági okokból még egy-egy plusz garnitúra tesztelésére is sor került, de az eredmények tükrében jobbnak látták a márkát kivenni az értékelésből.
Fókuszban a nedves útviszonyok közötti teljesítés
Alapvetően elmondható, hogy a tesztelt 32 garnitúrából 11 kiváló minőséget képvisel, és nagyon erős középmezőny is született. Mindössze három márka esetében döntöttek úgy, hogy a nem ajánlott kategóriába sorolják. Az egyes garnitúrák főként nedves útszakaszokon mutattak eltéréseket, ezért a gumivásárlás előtt állók számára ezt a szempontot mindenképpen ajánlott figyelembe venni. Ez egyébként a téli abroncsokra is maximálisan igaz, így gyakorlatilag szezontól függetlenül a nedves útszakaszon való teljesítés bizonyul annak a gyenge pontnak, amin szinte márkától függetlenül dolgozniuk kell még a gyártóknak.
Még mindig nagyon népszerű az ADAC tesztje!
Az amerikai autóklub után a német ADAC tudhatja magának a legtöbb tagot. A színvonalas ADAC gumiteszt nem véletlen örvend nagy népszerűségnek világszerte, hiszen a legalaposabb és a leginkább részletes teszteket tőle várhatjuk. Bár volt rá példa, hogy pár éve kicsit megkozmetikázták az adatokat a Golf esetében, de ennek ellenére tény, megbízhatóságához kétség sem férhet a mai napig. A Németországban 17 millió autótulajdonos által várt teszteredményekre a hazai érdeklődők is rendszeresen kíváncsiak, s nincs ez másként most, a 2016-os nyári gumi tesztek esetében sem. Az
ADAC ezúttal is a már megszokott szempontok alapján hasonlította össze az abroncsokat. A legfontosabb kritériumok a száraz és nedves útviszonyok közötti tapadás, a kopás, a fogyasztás és a zaj. A nedves úton történő teljesítés kiemelt jelentőséggel bír a mérések terén, hiszen míg száraz aszfalton egy közepes minőség is megállja a helyét, addig, ha leesik az eső, ez már bőven kevésnek, és akár balesetveszélyesnek is bizonyulhat. A pontozás során a legkevesebb pont számít a legjobbnak. Az idei nyári gumi tesztelés során az ADAC a 185/65 R15-ös és a 225/45 R17-es kategóriát vizsgálta meg. Lássuk, hogyan teljesítettek az egyes márkák!
Tarolt a Vredestein Sporttrac 5!
A kis és közepes autókra való 185/65 R15-ös méret esetében a győztes a Vredestein Sportrac 5 lett, amely nedves úton történő teljesítményének köszönhetően tudta feltornázni magát a többiek elé. Az ezüstérmes a Continental PremiumContact 5 lett, a harmadik helynek pedig a Dunlop Sport BluResponse örülhetett. Száraz útviszonyok között a Continental, zaj terén az Infinity EcoSis bizonyított, fogyasztás kapcsán pedig a leginkább takarékosnak a Michelin Energy Saver+ bizonyult. A lista másik feléről közelítve pedig a GT Radial Champiro VP1 érdemel említést, ugyanis bár fogyasztása és kopása korrekt, de mind nedves, mint száraz aszfalton botrányosan teljesített. Az ajánlott kategóriába nem más márkák kerültek, mint a Sava Intensa HP, az Infinity EcoSis, Michelin Energy Saver+, a Barum Brillantis 2, a Bridgestone Turanza T001, a Nexen Nblue HD plus és a Semperit Comfort-Life 2, ezek közül választva megbízható minőséget kaphatunk a pénzünkért, mely összességében jól teljesít majd.
Meglepetést okozott az ESA Tecar Spirit 5 UHP!
A nagyobb kategóriába tartozó 225/45 R17-es méret esetében szintén érdekes változások következtek be a tavalyi
adatokkal összehasonlítva. A Continental ContiSportContact 5 vitte a pálmát, őt pedig tulajdonképpen egy ismeretlen márka követett a dobogón, az ESA Tecar Spirit 5 UHP. A gyártmány minden szempontból kiválóan teljesít, s ebben talán még maga a gyártó sem reménykedett. A harmadik helyet a Pirelli P Zero csípte meg, és vele holtversenyben a Vredestein Ultrac Vorti. A legutolsó helyre a Maxxis Victra VS01 került, ami rendkívül lemaradt a mezőnytől, ezért csak feltételekkel ajánlott a szakemberek szerint. Ha az ajánlott kategóriát vesszük górcső alá, akkor a Hankook K117 Ventus S1 evo2, a Sava Intensa UHP, a Nokian zLine, a Yokohama Advan Sport V105, az Uniroyal RainSport 3, a Michelin Pilot Sport 3, a Toyo Proxes T1 Sport, a Firestone Firehawk SZ90, a Fulda SportControl, a Semperit Speed-Life 2 és a GT Radial Champiro HPY gumik érdemelnek szót, melyek között mindenki megtalálhatja azt, amelyik az egyes területeken történő teljesítés kapcsán a leginkább alkalmas az egyéni igényeknek.
A közlekedés biztonsága múlhat a választáson!
A tavasztól őszig terjedő hónapokban rendszerint még azok is gyakran használják a gépjárművet, akik télen inkább tartják kedvencüket a garázsban. A nyaralások, hétvégi kiruccanások és családi programok kapcsán azonban nagyon fontos, hogy az autó kifogástalan állapotban álljon rendelkezésre. A rendszeres szervizelés mellett a gumik állapota, valamint az nyári szett körültekintő megválasztása is nagy szerepet játszanak a biztonságos közlekedés érdekében. Az ADAC idei tesztje remek segítőtársnak bizonyul akkor, ha a nyári gumik piacán szeretnénk eligazodni.