ADAC nyári gumi teszt 205/55 R16
Idén elsőként a 205/55R16-os méretű nyári gumiabroncsokat vizsgálta az ADAC, ami végre egy nagyon jó választás, hiszen ez a méret jelenleg még a legnépszerűbb személyautó gumiméret. Az új gépkocsik gumimérete folyamatosan nő, és mára a legtöbb autó 18 collos kerékkel jön ki a gyárból, a hazai autók több mint 14 éves átlagéletkora miatt, mégis a 205/55R16-os méret az uralkodó.Száraz tapadás
Gumiabroncsokat életük során, legtöbbször száraz útviszonyok közepette használjuk, az ADAC súlyozott értékelési rendszerében, a száraz úton mért eredmények mégis csupán 20%-nyi mértékben számítanak be a végeredménybe. A száraz teszten máris borult a papírforma, és némi meglepetésre a viszonylag kevésbé ismert Maxxis márka, Premitra 5 mintájú abroncs szerezte meg az első helyet, alig megelőzve a hazánkban rendkívül népszerű, és egyik legjobb ár/értékkel rendelkező Hankook gumigyár termékét, a Ventus Prime 3 K125-öt. A dobogóra felfért még a Continental PremiumContact 6 némileg lemaradva, holtversenyben a Semperit, és a Bridgestone és a Pirelli aktuális abroncsaival. A sor végén pedig a fent említett újrafutózott King Meiler, és a török Petla kullognak, jócskán lemaradva, a többi nyári gumiabroncstól.Nedves aszfalton való tapadás
A nedves úton való tapadás az ADAC tesztek legfontosabb része, ennek megfelelően 40%-nyi súllyal számít be a teszt végeredményébe, ami azt jelenti, hogy aki itt jól szerepel, az komoly előnyre tesz szert a többi abronccsal szemben. A Continental abroncsa pedig, mint ahogy megszoktuk, kiválóan teljesített ezúttal is nedves úton, és a PremiumContact 6 érte el a legjobb eredményt, kicsivel megelőzve a középkategóriás Semperit Speed-Life 3-at, és a prémium gyártókat képviselő Pirelli Cinturato P7 abroncsot. A középmezőnyben nagy a tolakodás, közel azonos eredményeket produkált a Bridgestone, az Uniroyal, a Maxxis, a Kumho is. A legrosszabb két eredményt nedves úton, a fent már említett King Meiler és a Petla abroncsok érték el ismét.Tartósság
A leghosszabb folyamat a gumiteszt folyamán, amikor a gumik élettartamát vizsgálják, hiszen ehhez a gyakorlatban is el kell koptatni az abroncsokat. Minden nyári gumiba belehajtottak 15 ezer km-t, majd 5 ezer km-t nyüstölték őket próbapadon, és a végén egy lézeres mérést követően kiszámolják, hogy az abroncs mennyi idő múlva éri el a törvényben meghatározott 1,6 milliméteres minimum mintamélységet. Ezúttal kezdjük a sor végén. Nézzük, hogy melyik nyári gumiabroncsok, azok, amelyekkel nem lesznek híresen a magas futásteljesítményükről. A sort a Nokian kezdi hátulról, aminek az ADAC szerint kevesebb mint 25 ezer km a várható élettartama. Nem sokkal ígér többet, némi meglepetésre a Pirelli abroncsa, de az Uniroyal és a Maxxis sem lehet túl büszke a mért távolságokra. A dobogó harmadik fokára a Petla abroncs kerül, ami jó példája annak, hogy nem tapad, akkor legalább nem is kopik. Második helyen a középkategóriás Fulda végzett, mit csak a Fulda gyártója a Goodyear előzött meg, de az nagyon. A Goodyear Efficient Grip Performance 2 magasan kilógott a mezőnyből. A Goodyear abroncsa, a több mint 55 ezer km-es várható futásteljesítményével, több mint kétszer annyi km-t ígér, mint az utolsó három helyezett. Ez jusson eszünkbe, amikor az árakat nézegetjük vásárlás előtt!Összesítés
A 205/55R16-os méretben a leg kiegyensúlyozottabb eredményt a Continental PremiumContact 6-os abroncsa nyújtotta, nagyban köszönhetően a kiváló nedves úton mutatott eredményének, amivel kiérdemelte a tesztgyőztes rangot, az ADAC 2021-es nyárigumi tesztjén. Végeredményt tekintve, gyakorlatilag holtversenyben a Semperit Speed-Life 3 gumiabroncs is felkerült a dobogó tetejére a Continental mellé, mivel csak minimális eltérés mutatkozott közöttük, ami a pontszámokat nézve, nem is fedezhető fel. A dobogó harmadik fokára a Bridgestone Turanza T005 került, hajszálnyival lemaradva az első két helyezett mögött. Érdekes, hogy a dobogós abroncsok kaptak csupán jó értékelés a talán túl szigorú zsűritől, a többiek pedig a legutolsó kivételével mind a közepes értékeléssel lettek gazdagabbak. A teszt leggyengébb eredményét az újrafutózott King Meiler gumiabroncsa érte el, amivel végre le is tisztázhattuk ennek a talán gazdaságos, de a a végeredményt tekintve gyenge minőségű, és elavult technológiának a létjogosultságát, a személyautó gumiabroncsok szegmensében.ADAC nyári gumi teszt 225/50 R17
Egy számmal nagyobb, és újabb autók mérete a 205/50R17. Ebben a nagyobb méretben 17 különböző nyári gumiabroncsot válogattak össze az ADAC illetékesei. Több új nevet is látunk felbukkanni a gumitesztben résztvevők között, mint az egyik rendszeres szereplő prémium márka, a Michelin, a Dunlop, a Falken, vagy a Giti márkák. De itt van a Nexen a Sava, a Kleber, és a Laufenn is, sőt a Barum, valamint a mérsékelten ismert Viking, illetve a nálunk gyakorlatilag nem létező ESA+Tecar abroncs is. Sajnos, néha az ADAC gumiválasztásban illetékesei, teljesen megmagyarázhatatlan algoritmusok alapján választanak tesztalanyokat. Ezért nem egyszer fordul elő, hogy olyan abroncs kerül vizsgálatra, ami gyakorlatilag a világ legtöbb országában elérhetetlen, mint az Esa+Tecar.Száraz úton való tapadás
A Michelin jött, látott és győzött, legalábbis a száraz útviszonyok közötti tapadás tekintetében, de a Pirelli sem maradt le, így ketten értek el egyformán kiemelkedő eredményt a teszt ezen részén. Őket követte a Dunlop a SportMaxx RT2 abroncs, és némi meglepetésként a Giti, a Giti Preimum H1 abronccsal. A száraz aszfalton leggyengébb eredményt a Barum, és a Viking abroncsok érték el ebben a méretben.Tapadás nedves úton
A nedves úton való tapadás, mint már említettük, a legkomolyabb befolyással van a tesz összesített eredményére, ami érthető is, hiszen emberéletek múlnak azon, hogy nedves úton, a szokásostól eltérő körülmények között, hogy teljesít a gumiabroncs. Ezúttal két középkategóriás abroncs végzett ebben a nagyobb méretben az élen, mégpedig a Falken Azenis FK510 és a Semperit Speed-Life 3, őket pedig alig lemaradva a kisebb méretet megnyerő Continental PremiumContact 6 követi. Érdekesség, hogy az első három helyezettet, a Kumho Ecsta PS71 abroncsa követi, majd a szintén beszerezhetetlen Esa+Tecar követi. Az utolsó három a teszt ezen részén a Barum, a Viking és a Firestone abroncsok voltak. A Firestone feltűnően gyenge formát mutatott, amivel látványosan kilógott a mezőnyből, a nedves úton végzett teszt során.Összesítés 225/50 R17 nyári gumi teszt
Tesztgyőztes, a rendkívül kiegyensúlyozottan teljesítő, japán Falken Azenis FK510, melyet alig lemaradva követ a másik méretben is győztes Continental PremiumContact 6. A dobogó harmadik helyére poszthumusz a Kumho abroncsra került fel. Érdemes még negyedikként kiemelni a Bridgestone Turanza T005 gumiabroncsot is, mivel ez a négy abroncs érte el a jó minősítést az ADAC 2021-es nyári gumitesztjén. A többiek ennél gyengébben teljesítettek. A 225/50 R17-es méretben a leggyengébb teljesítményt a Barum, a Viking, és a Firestone abroncsok érték el. A Firestone a gumiteszt egyetlen szegmensében sem brillírozott, de a nedves úton végzett vizsgálatok soron kifejezetten rossz eredményeket produkált. Konklúzió: Mivel a két teszt is mutatja, ahány méret, annyi eredmény. Ahány év, annyi -féle eredmény. A teszteket ne vegyünk szentírásnak, de érdemes átolvasni, és figyelembe venni őket, amikor választanunk kell, egy-egy abroncs között. Általában elmondható, hogy az ár és a minőség között szoros összefüggés van, és nem hibázhatunk nagyot, ha prémium abroncsot választunk, de mint a fenti példák bizonyítják, vannak kivételek. A nagyon olcsó, névtelen, ismeretlen származású abroncsokat érdemes elkerülni, amelyekkel a nagyáruházak polcain találkozunk, mert a legtöbb esetben a csábító árhoz, silány minőség társul. Jó kenyeret a péktől, minőségi húst a hentestől, és jó abroncsot elsősorban a gumiabroncs kereskedőtől lehet beszerezni. A gumi az a része az autónak, ami a járművet összeköti azt az úttal. Tehát biztonsági szempontból rendkívül fontos, hogy megfelelő minőségű, megbízható abroncsot válasszunk, mert a saját, és a szeretteink élete is múlhat egy megfelelő döntésen, vagy annak hiányán. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkba, olvassunk utána, vagy kérjünk segítséget a jól ismert gumikereskedőnktől. Ne a Facebook csoportokból tájékozódjunk, vagy a haver, szomszéd ajánlása alapján döntsünk, mert ők nem lesznek ott maikor meg kell állni vészhelyzetben!Konklúzió:
Mivel a két teszt is mutatja, ahány méret, annyi eredmény. Ahány év, annyi -féle eredmény. A teszteket ne vegyünk szentírásnak, de érdemes átolvasni, és figyelembe venni őket, amikor választanunk kell, egy-egy abroncs között. Általában elmondható, hogy az ár és a minőség között szoros összefüggés van, és nem hibázhatunk nagyot, ha prémium abroncsot választunk, de mint a fenti példák bizonyítják, vannak kivételek. A nagyon olcsó, névtelen, ismeretlen származású abroncsokat érdemes elkerülni, amelyekkel a nagyáruházak polcain találkozunk, mert a legtöbb esetben a csábító árhoz, silány minőség társul. Jó kenyeret a péktől, minőségi húst a hentestől, és jó abroncsot elsősorban a gumiabroncs kereskedőtől lehet beszerezni. A gumi az a része az autónak, ami a járművet összeköti azt az úttal. Tehát biztonsági szempontból rendkívül fontos, hogy megfelelő minőségű, megbízható abroncsot válasszunk, mert a saját, és a szeretteink élete is múlhat egy megfelelő döntésen, vagy annak hiányán. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkba, olvassunk utána, vagy kérjünk segítséget a jól ismert gumikereskedőnktől. Ne a Facebook csoportokból tájékozódjunk, vagy a haver, szomszéd ajánlása alapján döntsünk, mert ők nem lesznek ott maikor meg kell állni vészhelyzetben!