Ismét itt a tavasz, és az ADAC nyári gumi tesztje
Ismét beköszöntött a jó idő, ami azt jelenti, hogy hamarosan felébred a természet. A virágba boruló fák és bokrok idejével azonban az autósok idejében is elérkezett egy rendkívül fontos dolog, ami nem más, mint a téli gumik cseréje. Hamarosan elérkezik a nap, amikor már nem érdemes tovább halogatni, és a nagy tapadású abroncsokat nemcsak érdemes, de fontos is lesz, hogy az időjárási viszonyokhoz alkalmazkodó nyári gumikra cseréljük.
A piacon rengeteg féle abroncs elérhető, rengeteg árkategóriában, egyáltalán nem mindegy azonban, milyen megoldást választunk. A gumiszett ugyanis nagy hatással van a vezetés biztonságára, és nemcsak autónk gazdaságosabb fenntartása, de sok esetben biztonsága, sőt testi épségünk is múlhat azon, milyen nyári gumiabroncsokat választunk.
Szerencsére a Német Autóklub, az ADAC idén is elkészítette szokásos nyárigumi-tesztjét, mely minden sofőr számára jó kiindulópontot jelent a tökéletesen biztonságos, kényelmes és megfizethető megoldás megtalálásában.
Ebben az évben a szakértők 34 aktuális modellt vettek górcső alá, két dimenzióban, A kisautókhoz tartozó, 185/65 R15 H méretet, valamint a 215/60 R16 V kompakt osztály tagjai közül. Az idei év ráadásul meglepetéseket is hozott, hiszen nem minden prémium márka teljesített meggyőző módon, azonban több, olcsóbb abroncs is remek alternatívát jelent.
Idén az ADAC nyári gumiabroncs-tesztjén a szakértők összesen 16 darab 185/65 R15 H méretű gumit vizsgáltak. Ezek az abroncsok számos hétköznapi közlekedésre tervezett kisautó számára alkalmasak, az Audi A1-től egészen az Opel Corsa-ig. Nem meglepő tehát, hogy ez a kategória rengeteg autós körében számít népszerűnek.
A lista élén hat különösen kiegyensúlyozott modell áll, melyek minden szempontból jól teljesítettek. De nagy meglepetést okozott, hogy idén a jól ismert prémium márkák, a Goodyear, a Bridgestone, a Michelin, a Pirelli és a Dunlop mellett a szingapúri Giti is bekerült az élcsoportba, mely leginkább olcsó árkategóriába tartozó abroncsairól híres.
ADAC minősítés | Száraz út | Nedves út | Zajszint | Üzemanyag-fogyasztás | Kopás | |
jó | jó | jó | megfelelő | jó | kiváló | |
jó | jó | jó | megfelelő | jó | jó | |
jó | jó | jó | megfelelő | jó | jó | |
jó | jó | jó | megfelelő | jó | jó | |
jó | jó | jó | megfelelő | jó | jó | |
jó | jó | jó | megfelelő | jó | jó | |
megfelelő | jó | megfelelő | megfelelő | jó | jó | |
megfelelő | jó | megfelelő | megfelelő | kiváló | kiváló | |
megfelelő | jó | megfelelő | elégséges | jó | jó | |
megfelelő | megfelelő | megfelelő | megfelelő | jó | jó | |
megfelelő | jó | megfelelő | megfelelő | jó | megfelelő | |
Semperit Speed-Life 3 | megfelelő | jó | megfelelő | megfelelő | jó | jó |
megfelelő | jó | jó | megfelelő | jó | megfelelő | |
megfelelő | megfelelő | megfelelő | megfelelő | jó | kiváló | |
Cooper CS7 | megfelelő | megfelelő | megfelelő | megfelelő | jó | megfelelő |
Matador MP47 Hectorra 3 | megfelelő | megfelelő | megfelelő | megfelelő | jó | jó |
A minden szempontból kiegyensúlyozott győztesek
A hat nagyon kiegyensúlyozottan teljesítő gumiabroncs közül a legjobb helyen a Goodyear EfficientGrip Performance 2 végzett. Ennek oka, hogy az ADAC szakértői által végzett teszten a legmagasabb futásteljesítményt sikerült elérnie. Szorosan a nyomában jár azonban a Bridgestone Turanza T005 és a Pirelli Cinturato P1 Verde, melyek esetében főként a jó száraz és nedves teljesítmény és a jó kopási tulajdonságok garantálták azt, hogy az élmezőnybe kerüljenek.
De kiegyensúlyozott nyári gumi a Michelin Primacy 4 is, melynek ugyanis egyik fő kritériumban sem érte el a legmagasabb pontszámot, mégis összességében jól muzsikál mind a száraz, mind pedig a nedves utakon, és a kopási tulajdonságai is kifejezetten jónak tekinthetők.
Az utolsó két abroncs, a Dunlop Sport BlueResponse és a sokak számára meglepetést okozó Giti GitiSynergy H2 szintén olyan, kiegyensúlyozott eredményt produkáltak, melyek összességében azt eredményezik, hogy a Német Autóklub szakértői bármelyik sofőrnek ajánlják őket, akik járművükhöz megbízható, jó minőségű nyári gumiabroncsot keresnek.
Nem minden versenyző úszta meg „szárazon”
A következő tíz modellről alapvetően elmondható, hogy legtöbbjük a prémium gumigyártók második vonalas márkájának számít. Hiszen a Laufenn a Hankook, a Firestone a Bridgestone, a Semperit pedig a Continental márkája. Habár ez a tíz abroncs csak a „kielégítő” kategóriába esik, ettől függetlenül a szakértők továbbra is ajánlják őket a sofőröknek.
Itt azonban érdemes megemlíteni azt, hogy az ebbe a csoportba került abroncsok más és más területen teljesítenek jól, éppen ezért más útviszonyok és vezetési stílus mellett jelenthetnek jó döntést az autósok számára.
Négy gumiban például megegyezik, hogy száraz úton kiemelkedően teljesítenek, nedves úton azonban mindnyájan mutatnak bizonyos gyengeségeket. Ezek a modellek a Laufenn G Fit EQ+, a Continental EcoContact 6, a Firestone Roadhawk és a Semperit Speed-Life 3.
A Continental EcoContact 6-ot érdemes külön is kiemelni, hiszen, habár nedves úton valamivel gyengébb teljesítményt ért el a kategória győzteseinél, ettől függetlenül gazdaságossági és mind a környezetvédelmi szempontok terén kiemelkedően sikerült teljesítenie.
A BFGoodrich Advantage ezzel szemben száraz és nedves úton egyaránt mutatott némi gyengeséget, míg a Falken Sincera SN110 Ecorun és a Vredestein Ultrac a kopási teljesítmény miatt kapott „kielégítő” minősítést. Utóbbi a száraz és nedves úton nyújtott teljesítménye alapján is jól teljesít, melynek köszönhetően jó választás lehet azok számára, akik sokat vezetnek változó útviszonyok és időjárási körülmények mellett is.
A fennmaradó három gumiabroncs száraz és nedves úton egyaránt gyengeségeket mutatott. Ezek közül a Fulda EcoControl HP 2 magas futásteljesítményének köszönhetően azonban pozitívan emelkedik ki a mezőnyből, míg a Cooper CS7 és a Matador MP47 Hectorra 3 viszont nem muzsikált túl jól.
215/60 R16 V: gumiabroncsok kompakt járművekre
Az idei évben az ADAC szakértői a népszerű 215/60 R16 99V méretben is teszteltek 18 gumiabroncsot. Ebben a méretkategóriában olyan autókhoz találhatunk megfelelő nyári gumikat, mint a Ford Mondeo, a VolksWagen Passat vagy épp több, sokak által kedvelt SUV.
Összességében itt is elmondható az, hogy a végeredmény pozitív, néhány gumiabroncs azonban, az előző kategóriához hasonlóan teljesítménykülönbséget produkált, amire például járművünk vagy vezetési stílusunk tükrében érdemes lehet figyelmet fordítani.
A 18 tesztelt modellből a Német Autóklub összesen 5-öt értékelt „jó” minősítéssel, 12 kapta meg a „kielégítő” besorolást, míg akadt 1 olyan is, melynek csak az „elégséges” eredményt sikerült kiérdemelnie.
Az ADAC idei értékelései a 215/60 R16 99V kategórián belül:
Márka mintázat | ADAC minősítés | Száraz út | Nedves út | Zajszint | Üzemanyag-fogyasztás | Kopás |
Continental PremiumContact 6 | jó | jó | jó | megfelelő | jó | jó |
Michelin Primacy 4 | jó | jó | jó | megfelelő | kiváló | kiváló |
Bridgestone Turanza T005 | jó | jó | jó | megfelelő | jó | jó |
Dunlop Sport BluResponse | jó | jó | jó | megfelelő | jó | jó |
Toyo Proxes Comfort | jó | jó | jó | jó | jó | jó |
Nokian Wetproof | megfelelő | jó | jó | megfelelő | megfelelő | jó |
Debica Presto HP2 | megfelelő | megfelelő | megfelelő | megfelelő | jó | kiváló |
HanokookVentus Prime 3 K125 | megfelelő | jó | megfelelő | megfelelő | jó | kiváló |
Kumho ES31 Ecowing | megfelelő | kiváló | megfelelő | megfelelő | jó | kiváló |
Kleber Dynaxer HP4 | megfelelő | jó | megfelelő | megfelelő | jó | jó |
Firestone Roadhawk | megfelelő | jó | megfelelő | megfelelő | jó | kiváló |
Sava Intensa HP2 | megfelelő | jó | megfelelő | megfelelő | jó | jó |
Barum Bravuris 5HM | megfelelő | megfelelő | megfelelő | megfelelő | jó | jó |
Esa+Tecar Spirit Pro | megfelelő | megfelelő | megfelelő | megfelelő | jó | jó |
Lassa Competus | megfelelő | megfelelő | megfelelő | megfelelő | megfelelő | jó |
Semperit Speed-life 3 | megfelelő | megfelelő | megfelelő | megfelelő | jó | jó |
Nankang Eco 2+ | megfelelő | megfelelő | megfelelő | jó | jó | megfelelő |
Kormoran Road Performance | elégséges | megfelelő | elégséges | megfelelő | kiváló | jó |
A legjobban teljesítő abroncsok
A 215/60 R16 99V kategórián belül az ADAC szakértői öt modellt soroltak a "jó" minősítésbe, ami azt jelenti, hogy ezeket a nyári gumikat bármelyik autótulajdonosnak nyugodt szívvel ajánlják.
Ez az 5 modell a Continental PremiumContact 6, a Michelin Primacy 4, a Bridgestone Turanza T005, a Dunlop Sport Bluresponse és a Toyo Proxes Comfort, melyek közül egyik sem mutat egyetlen fő kritériumban sem gyengeséget. Ennek köszönhetően kiegyensúlyozottságukkal skerült elnyerniük a mezőny legjobb minősítését.
Ebből az 5 gumiból a Michelin és a Bridgestone száraz úton különösen meggyőző eredményt produkált, a Conti pedig nedves úton mutatta ki igazán a foga fehérjét. A gazdaságossági és a környezetvédelmi kritériumok tekintetében pedig a Michelin Primacy nyújtotta a legjobb teljesítményt.
A Toyo Proxes Comfort ezzel szemben minden fő kritériumban jól teljesített, kiváló eredményt azonban nem produkált, viszont így is sikerült elnyernie méltó helyét az idei 5 legjobb, 215/60 R16 99V nyári gumiabroncs között.
Változó gyengeségeket mutat a mezőny maradéka
Összességében elmondható, hogy a mezőny hátralévő versenyzői vegyes gyengeségeket mutatnak, és ahogyan a fentebb elemzett kategória esetében, úgy ezek közül is érdemes több szempont figyelembevétele után választani.
A Nokian Tyres Wetproof abroncs például jó eredményeket mutat száraz és nedves útviszonyok mellett, valamint kopás tekintetében is, ám az üzemanyag-fogyasztásban némileg gyengébben teljesít. Olyannyira, hogy ez a gumi 8 százalékkal több üzemanyagot fogyasztott a teszt során, mint az egyébként más téren kevésbé jó eredményeket produkáló, és egyébként a lista utolsó helyére szoruló Kormoran.
A Nokian-t követő 3 nyári gumi közös jellemzője, hogy alapvetően jó kopási tulajdonságokkal rendelkeznek, nedves úton azonban nem sikerült olyan eredményt produkálniuk, hogy az élbolyba kerüljenek.
A Kumho Ecowing ES31 ráadásul száraz úton sem muzsikált tökéletesen, a Debica Presto HP2 pedig ezen a téren kifejezetten nem jó eredményeket mutat. A Kleber Dynaxer HP4, a Firestone Roadhawk és a Sava Intensa hp 2 ezzel szemben csak nedves úton hagyott enyhe kívánnivalót maga után nedves utakon, ezért csúsztak le összességében a dobogó felsőbb fokairól.
Az előző versenyzőkkel szemben a Barum Bravuris 5HM, az Esa+Tecar Spirit Pro, valamint a Lassa Competus és a Semperit Speed-Life 3 kevésbé jól szerepeltek, azonban megfelelő körülmények közt még mindig biztonságosan használhatól. Fontos azonban tudni, hogy a négy nyári gumi száraz és nedves úton egyaránt gyengeségeket mutatott, azonban ezt némileg kompenzálva jó kopási tulajdonságokkal rendelkeznek.
A Nankang Eco-2+ viszont szomorú módon sem szárazon, sem nedvesen, sem pedig a kopás szempontjából nem tudott túllépni a kielégítőnek minősíthető teljesítményen, így sajnos a kategória utolsó előtti helyezését sikerült kiérdemelnie.
Egy abroncs épphogy átcsúszott a rostán
Akadt idén a kategóriában egy olyan gumiabroncs is, melynek épphogy csak sikerült megugrania a lécet, és „elégséges” teljesítményt produkálnia Ez nem más, mint a Kormoran Road Performance, mely a ranglétra legalsó fokát érdemelte ki.
A Kormoran abroncsa az üzemanyag-fogyasztás terén a legjobb eredményt érte el, illetve a kopás terén is jó minősítést Ez mi azt jelenti, hogy használata kifejezetten gazdaságos, azonban ez nem feltétlenül képes kompenzálni azokat a hiányosságokat, amiket a gumi a biztonságos vezethetőség terén mutat.
A Kormoran abroncsa nedves úton rendkívül gyorsan eléri tapadási határait, ami sajnos mind a teljesítményt, mind pedig a megbízhatóságát csökkenti. Ez azt jelenti, hogy a gumi, habár nem „elégtelen” eredménnyel végzett, a szakértők szerint csak feltételesen ajánlható, és abban az esetben, ha a sofőröknek lehetősége nyílik rá, érdemes helyette másik alternatíva mellett dönteni.