A téligumi-tesztek sorából az osztrák ÖAMTC magazin sem maradhatott ki, melynek szakértői szintén megvizsgálták a különböző gyártók különböző kategóriájú abroncsait. Megmutatjuk, melyek végeztek az élvonalban!
Ha már az elmúlt időszakban
belelendültünk a téligumi-tesztek szemlézésébe, az ADAC és az Autobild után nem
maradhat ki az osztrák ÖAMTC magazin által végzett felmérés sem. A magazin
szakemberei 34 modellt teszteltek, a 195/65 R15 91T és a 225/50 R17 94V
méretekben.
Az Autotire most megmutatja azt, milyen eredmények
születtek, és melyek azok az abroncsok, amelyek a legjobb helyen végeztek, és
azokat is, melyektől az ÖAMTC felmérése szerint érdemes inkább távol tartania
magát a sofőröknek.
Miről
szól és hogyan zajlik az ÖAMTC téligumi tesztje?
Hasonlóan a Német Autóklub,
az ADAC felméréséhez, az ÖAMTC szakemberei szintén az aktuális gumiabroncs
kínálat bizonyos modelljeit tesztelik, nedves, száraz, havas, valamint jeges
útviszonyok mellett. Az értékelésbe olyan tényezők is beleszámítanak, mint
például a menetzaj, az üzemanyag-fogyasztás és a kopás.
Idén a
195/65
R15 91T és
a 225/50 R17 94V középkategóriás abroncsok
kerültek sorra, ezek közül is 34 olyan modell, melyeket hazánkban is sok sofőr
használ.
A szakértők összesen hét
gumiabroncsot minősítettek „kiemelten ajánlottnak”, az egyik modell pedig „nem
ajánlott” minősítést kapott. A tesztben szereplő 34 téli gumi közül mindössze
kettő bukott el és érdemelte ki a „nem ajánlott” minősítést. Az ábrán a teszt
eredményei részletesen is láthatók.
A kép forrása: autorevue.at
Ezek
a 195/65 R15 91T méretű abroncsok végeztek a legjobb eredménnyel
A teszt legfelsőbb
kategóriáját a „kiemelten ajánlottnak” minősített abroncsok jelentik. Ezeknek a
gumiknak a maximális öt csillagból sikerült legalább négyet elérnie. Ezt a
címet mindössze négy terméknek sikerült elnyernie, és nem meglepő módon idén is
a prémium gumigyártók termékei kerültek ebbe a kategóriába.
Az első helyezett a
195/65
R15 91T méretkategórián belül a
Dunlop Winter Response 2, melyet
szorosan a
Goodyear UltraGrip 9+ követ. A dobogó harmadik
helyén a
Michelin Alpin 6 áll, a legjobbak mezőnyét
pedig a
Vredestein Wintrac zárja.
Összességében elmondható,
hogy ezek a termékek egytől egyig remekül teljesítettek, és csupán apró
részletekben különböznek egymástól. A Dunlopot és a Vredesteint például
különösen alacsony üzemanyag-fogyasztás jellemzi, a Goodyear abroncsa azonban
nedves utakon jobban teljesít.
És mivel ez a szempont egy
téli gumiabroncs szempontjából egyértelműen fontosabb, így az utóbbinak
sikerült felülkerekednie a két, hasonlóan magas minőséget képviselő terméken.
A
középmezőny is megbízható eredményt produkál
Az „ajánlott” minősítést
idén tizenegy gumiabroncsnak sikerült elnyernie a
195/65 R15 91T méretkategórián
belül, melyekről elmondható, hogy alapvetően mindegyikőjük stabilan és
megbízhatóan teljesít. Az egyes gumiabroncsok gyenge pontjai nem kritikusak,
azonban típusonként eltérőek, és szinte mindegyik termék más-más szempontból
teljesít jól.
A legtöbb esetben a nedves
úton mutatott teljesítmény nem volt elegendő ahhoz, hogy a vizsgált abroncsok
magasabb minősítésben részesülhessenek, ám akadtak olyan termékek is, melyek
száraz és a havas úton is kisebb hiányosságokat produkáltak, vagy épp az üzemanyag-fogyasztás
terén nem teljesítettek túl meggyőzően.
A
BFGoodricg
g-Force Winter 2 például nedves úton teljesített némileg gyengébben, míg a
Continental
WinterContact TS 860 épp ellenkezőleg, száraz úton muzsikált kevésbé
jól. A
Bridgestone Blizzak LM005-nek a hó nem erőssége, és
kopás szempontjából is némileg hátrébb végzett az előző két abroncsnál.
Az említett gumik mindegyike
jól teljesít azonban más-más kategóriában, így összességében elmondható, hogy a
középmezőnyben végzett gumik mindegyike ajánlott. Az azonban, hogy melyiket
választjuk, leginkább vezetési stílusunktól és járművünk adottságaitól kell,
hogy függjön. A részletes eredmények az ÖAMTC fentebb látható táblázatában
tekinthetők meg.
Egyetlen
modell végzett a „nem ajánlott” kategóriában
Habár a teszt legtöbb
195/65
R15 91T méretű abroncsa jól teljesített, akadt egy versenyző, melynek nem
sikerült a szakértők elvárásait megugrania. Ez a
Kumho Wintercraft WP51, melynek csak a
feltételesen ajánlott minősítést sikerült megszereznie, így ez a modell lett a
195/65
R15 91T méretkategória leggyengébb láncszeme.
Ez főként annak köszönhető,
hogy nemcsak nedves útviszonyok mellett produkált gyenge teljesítményt, de ahogyan
a fentebbi táblázatból is látható, száraz úton is kifejezetten alulteljesített
az elvárásokhoz képest.
Ezek
a 225/50 R17 94V méretű abroncsok végeztek a legjobb eredménnyel
A nagyobb
,
225/50 R17 94V méretben az ÖAMTC szakemberei összesen 18 modellt teszteltek, melyekből
három prémium gyártó termékének sikerült dobogós helyet elérnie. Az első helyen
a
Dunlop
Winter Sport 5 végzett, melyet szorosan a
Michelin Alpin 6 követ, a dobogó harmadik
helyét a
Goodyear UltraGrip Performance + gumiabroncsának
sikerült megkaparintania.
Mindegyikről elmondható,
hogy megbízott, stabil abroncsok, melyek szinte minden útviszony mellett
kiegyensúlyozottan teljesítettek. Az ÖAMTC táblázatából látható, hogy csak
kisebb eltéréseket mutattak, így azon autósok számára, akik a prémium
kategóriájú gumikra esküsznek, gyakorlatilag bármelyik termék jó választást
jelenthet. Az ábrán a teszt eredményei részletesen is láthatók.
A kép forrása:
autorevue.at
Üzemanyag-fogyasztás
terén nagyon jó a középmezőny
A verseny középmezőnyében
idén 13 gumiabroncs landolt. Az erősségek ebben a kategóriában alapvetően
változóak, ami azonban mindegyik abroncsban megegyezik, az az, hogy
üzemanyag-fogyasztás terén egytől egyig jó eredményt produkáltak. Sőt, akadt
olyan is, ami ezen a téren kiemelkedő teljesítményt mutatott, méghozzá az
ESA
+ TECAR Supergrip Pro.
A legtöbb középkategóriába
sorolt abroncs jeges úton is jól teljesít, itt egyedül a
Pirelli
Winter Sottozero 3 és a
Maxxis Premitra Snow WP6 produkált némileg
gyengébben. A
Vredestein Wintrac Pro pedig szinte minden téren
jól muzsikált, egyedül a kopás szempontjából csúszott le arról, hogy magasabb
kategóriába sorolják a szakértők. A részletes eredmények az ÖAMTC fentebb
látható táblázatában szintén megtekinthetők.
Akiknek
idén nem sikerült
Sajnos idén a
225/50
R17 94V kategóriának is akadtak olyan vesztesei, akiket az ÖAMTC szakértői a
"nemajánlott" minősítésbe soroltak. Ezek a
Goodride
Z-507 Super Snow és a
Linglong Green-Max Winter UHP téligumik.
Az ÖAMTC egyértelműen azt
tanácsolja, hogy ne vásároljon ilyen modelleket. A
Goodride ugyanis a havas
úton mutatott eredmény miatt vallott kudarcot, míg a
Linglong jól teljesít
havon, ám nedves úton nem sikerült meggyőznie a zsúri tagjait. Ezek a szempontok
pedig a téligumik esetében kiemelkedően fontosak, így a szakemberek azt
javasolják a sofőröknek, hogy amennyiben tehetik, tartózkodjanak a
használatuktól.
Fontos,
hogy a megfelelő méretet válasszuk
A szakértők kiemelik azt,
hogy a márkák közti eredmények a különböző méretkategóriák esetében eltérőek
lehetnek. Éppen ezért vásárlás előtt mindenképp érdemes a saját autónkhoz
igazodó méretkategóriában tájékozódni.
Téli gumiabroncs vásárlása
során pedig feltétlenül ügyeljünk arra, hogy a járművünkhöz megfelelő méretet
válasszunk. Ha kétségeink lennének azzal kapcsolatban, hogy autónk melyik
kategóriába tartozik, lapozzuk fel annak kézikönyvét, vagy forduljunk
megbízható szakemberhez.
Tekintse meg téligumi választékunkat
ITT!
A tesztgyőztes
Dunlop Winter Response 2 ITT találja!
A
Dunlop Winter Sport 5 abroncsokat
ITT tekintheti meg!
A
Goodyear Ultra Grip 9+ abroncsokat
ITT nézheti meg!
A
Goodyear Ultragrip Performance abroncsokat pedig
ITT találja!
A
Michelin Alpin 6 téli abroncsokat
ITT tekintheti meg!
A
Continental WinterContact TS870 választékot
ITT érheti el!
A
Bridgestone Blizzak LM005 téligumi választékot
ITT találja!
A
Vredestein Wintrac téligumikat
ITT találja!